Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα.

16/02/2021

Είναι χαρακτηριστικό πως μελέτες στην Μεγάλη Βρετανία έδειξαν πως περισσότεροι από τους μισούς θανάτους στον αυτοκινητόδρομο προκαλούνται νυχτερινές ώρες με βροχή, χιόνι ή πάγο, ενώ αντίστοιχα είναι τα ποσοστά των θανατηφόρων ατυχημάτων σε κατοικημένες περιοχές. Η υπερβολική ταχύτητα για τις δεδομένες συνθήκες είναι ο σημαντικότερος παράγοντας σε όλα τα χειμερινά ατυχήματα και κάτι που αφορά κυρίως νέους, αρχάριους οδηγούς. Σχετική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρει ότι ο μέσος νέος οδηγός έχει μεγαλύτερες πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα από τις 8 το βράδυ έως τις 2 τα ξημερώματα, κυρίως τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου (αυτά πριν τα lockdown βέβαια) και σε μέρη όπου επικρατεί σκοτάδι.

Σύμφωνα με έκθεση του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας (RSO – Road Safety Observatory), η έλλειψη οργάνωσης είναι ο λόγος για τον οποίον οι περισσότεροι νέοι οδηγοί εμπλέκονται σε ατύχημα.Με άλλα λόγια, είτε υπάρχει ανεπάρκεια γνώσεων ή οι γνώσεις που έχουν οι οδηγοί/αναβάτες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Και όλα αυτά οφείλονται στην απειρία τους. Ενδεικτικά αναφέρεται πως ο αριθμός των θανάτων πεζών στην Ευρώπη αυξάνεται ανάμεσα στους μήνες Οκτώβριο και Μάρτιο συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη εποχή του χρόνου.

Φυσικά οι οδηγοί δεν είναι μόνοι τους απέναντι στις αντιξοότητες και τις παγίδες που κρύβουν οι χειμωνιάτικες μετακινήσεις. Μερικές απλές ενέργειες μπορούν να κάνουν την ζωή μας ευκολότερη και ασφαλέστερη.

  • Καθαρίζουμε τα παράθυρα, τους προβολείς και τα πίσω φώτα του αυτοκινήτου ώστε να έχουμε καλύτερη ορατότητα εμείς και να είμαστε καλύτερα ορατοί από τους άλλους, ιδιαίτερα στο φρενάρισμα.
  • Ελαττώνουμε ταχύτητα και δίνουμε στον εαυτό μας επαρκή χώρο να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο. Όταν ο δρόμος είναι χιονισμένος ή ολισθηρός, το κάθε εκατοστό μετρά. Όταν ο δρόμος είναι πλημμυρισμένος και πλησιάζουμε σε μεγάλες λίμνες με νερό, δεν μιμούμαστε περάσματα WRC αλλά οδηγούμε αργά, με χαμηλή σχέση στο κιβώτιο και υψηλές στροφές στον κινητήρα. Όταν, δε, περάσουμε από το σημείο, δοκιμάζουμε αν «πιάνουν» τα φρένα.
  • Οδηγούμε με «μία κάτω», βελτιστοποιώντας την πρόσφυση καθώς η ταχύτητα του αυτοκινήτου ρεγουλάρεται περισσότερο με τον κινητήρα, αντί για το σύστημα πέδησης.
  • Εξυπακούεται ότι αποφεύγουμε τις απότομες κινήσεις, καθώς οι πιο ελαφριές και απαλές εντολές στο γκάζι, τα φρένα και το τιμόνι βοηθούν στην διατήρηση του ελέγχου του οχήματος.
  • Ακόμα κι αν αυτός χαθεί (ο έλεγχος), δεν πανικοβαλλόμαστε. Διορθώνουμε απαλά με το τιμόνι και «χαϊδεύουμε» το φρένο, αποφεύγοντας τιμονιές και «τσαρουχώματα» που επιδεινώνουν την κατάσταση.
  • Δεν υπερτιμούμε τις δυνατότητες του αυτοκινήτου μας. Αν έχουμε τετρακίνητο μοντέλο, δεν σημαίνει ότι είμαστε άτρωτοι. Οι αλυσίδες πρέπει να είναι πάντα στο πορτμπαγκάζ και να χρησιμοποιούνται κατά το δοκούν, ενώ θα πρέπει να είμαστε φειδωλοί με το γκάζι (τα περάσματα WRC που αναφέραμε και πιο πάνω).